Bygg din Facebook Fanpage på rätt sätt

Posted on maj 25, 2010

0


Fler och fler företag upptäcker nyttan av att ha en Fansida på Facebook. Det är ett bra och effektivt sätt att bygga relation med vissa av företagets intressenter: t ex kunder och medarbetare. En bra fansida bygger företagets varumärke och stärker relationen, genom att bjuda på innehåll, bjuda in till event eller på annat sätt ge ett mervärde till företagets ”fans”.
Som allt annat går det att göra bra och dåligt. Kolla in de här tio tipsen om hur du får ut mera av företagets fansida.

1. Våga vara unik
Det finns inget värre än en slak Facebook-sida. En genomsnittlig Facebookanvändare har 60 fansidor i sin profil. Här gäller det att sticka ut. Syns man inte så finns man inte. Enklaste sättet att sticka ut är givetvis att ha en udda design. Titta på andra och bli inspirerad, men kopiera inte, Hitta din egen stil.
Tänk kreativt kring vilket mervärde du kan ge dina fans på Facebook. Kan du ge dem något? Kan du ge dem hjälp eller resurser?
2. Använd inte en allmän målsida
Du kan anpassa din målsida på Facebook efter olika användare. Någon som aldrig varit på din fansida kanske inte ska ha samma budskap som någon som blivit fan och lagt in din sida i sin profil? Låt t ex aldrig nya besökare hamna på din Wall, där finns oftast inget av intresse för den som inte känner till ditt företag. Anpassa budskapet så att det blir relevant för besökaren. Då ökar sannolikheten att de kommer tillbaka till din sida.
3. Ge bort något snabbt
Din die-hard prenumeranter kommer inte att behöva någon anledning för att gå med din fan-sida. Men om du försöker verkligen öka din Facebook närvaro, överväga att ge resurser till ditt samhälle och nisch. Detta gör att du kan nå andra potentiella fans inom din nisch som kanske inte har känt till din Facebook-sida.

4. Använd en stor profilbild
Folk på Facebook vill se bilder. Så se till att din sida har en stor bild på ditt företag eller varumärke som profilbild. Kom ihåg att bilden måste kommunicera på rätt sätt så att det stödjer din kommunikationsstrategi.

5. Tagga fans i bilder
Om du kan tagga personer i bilder på din fansida, t ex de som deltagit i ett event ordnat av företaget, så kommer taggade personer att få meddelande via Facebook och därmed lockas att återvända till din fansida. Ge även dina fans möjlighet att ladda upp bilder (det kan behövas en viss övervakning…) så kommer det att göra sidan mera levande och locka till en ökad trafik. Om besökarna kan tagga sig själva och andra i bilderna så drar de ytterligare trafik osv.
6. Använd tävlingar
Tävlingar är ett bra sätt att göra din fansida mer engagerande. Tävlingar triggar också flera att anmäla sig till din sida. Tävlingar som innefattar giveaways kan vara ett utmärkt sätt att marknadsföra ditt företag..

7. Integrera flera sociala nätverk
Facebook har verktyg som hjälper dig att integrera Facebook med andra sociala nätverk som Spotify, Twitter, Flikr och LinkedIn. På så sätt kan din sida exponeras även utanför Facebook.

8. Tacka dem som blir dina fans
När någon blir ett fan på ditt företags fansida ska du givetvis genast tacka dem! Ge dem något i gengäld, som ett erbjudande eller någon giveaway. eller åtminstone skicka dem ett snabbt tack-meddelande. En sån liten gest kan vara en stor ”snackis” och sprida ryktet om din sida och ditt företag. Det kan till och ge användarna incitament att dela din sida i sina egna nätverk.

9. Behandla inte dina fans som barn
Facebook har vuxit upp en hel del under de senaste åren. Vad som brukade vara en plats för studenter och yngre är nu en plats för alla. Enligt en rapport från istrategy Labs, var den snabbast växande demografiska gruppen på Facebook under 2009 vuxna som fyllt 55 år. Den största gruppen på Facebook är åldrarna 35-54, det är hela 29% av alla Facebookanvändare.
Så skriv inte för en publik bestående av tonåringar. Alla är på Facebook. Anpassa stilen efter din målgrupp helt enkelt.

10. Håll ut
Det finns gott om övergivna fansidor på Facebook tyvärr. Det behövs inte flera. Se potentialen i din Facebooksida istället. Det är en bra arena för feedback och engagemang. Fler och fler upptäcker att det finns bra Facebooksidor med bra diskussioner och en hög interaktion, ofta högre än andra sociala nätverk. Foton och tävlingar bidrar till interaktion. Många skriver egna inlägg och laddar upp på olika fansidor. Här finns bra och viktig feedback för ditt företag, tillvarata den.