Öppna företagets kundtjänst på Twitter

Posted on juni 3, 2010

0


Ett av de enklaste sätten för ett företag att närma sig de sociala medierna är att öppna en Twitterkanal för företagets kundtjänst.  Registrera helt enkelt ett Twitterkonto i företagets namn (twitter.com). Tydliggör att rör sig om kundtjänst eller support under ”Bio” och nämn vilka som svara på frågor. Det är inte bara enklet, det är gratis också. 

Enklaste sättet att hantera Twitterflödet är att använda gratistjänsten TweetDeck (tweetdeck.com). Där kan man både bevaka inkommande Twitterinlägg, skriva inlägg, men också bevaka vissa sökord, som t ex företagsnamnet eller några av företagets varumärken. På så sätt kan man också aktivt reagera om det skulle dyka upp twitterinlägg som rör företaget eller företagets produkter och tjänster.  Givetvis gäller det att snabbt kunna svara på inlägg och frågor.  Lägg helt enkelt till twitter adressen i kontaktuppgifter och på andra relevanta ställen.

Ett lämpligt nyckeltal att bevka a för att se om det finns en affärsnytta är antalet samtal till kundtjänst (som förväntas minska) och kundnöjdheten när det gäller att komma i kontakt med företaget (som förväntas öka).

Det finns också större lösningar för att stödja Twitter som en kundtjänstkanal. Followbase.com är en plattform för att lagra och söka bland twitterinlägg hos t ex en kundtjänst. På så sätt kan man tillgodogöra sig de frågor och svar som genereras om man använder twitter med lite mera frekvens.  

Exempel på företag som använder som av Twitter för sin kundtjänst:

Twitter.com/SweExp_kund (SweBuss)

Twitter.com/Telia_service

Twitter.com/SJ_AB