Kan man verkligen generera leads via Facebook?

Posted on juni 10, 2010

0


Intresset för att finnas på Facebook verkar öka även bland svenska B2Bföretag. Det är inte alltid en kanal som fungerar, men om man bestämmer sig för att det är relevant att företaget finns representerat så gäller det, som vanligt, att tänka igenom och sätta en strategi som gör att man får ut så mycket som möjligt av sin närvaro.

Den bästa plattformen för företag att vara på Facebook är att starta en s.k. Fanpage. Det tycker även teamet bakom Facebook, så det är här de flesta verktyg och annat som kan vara av nytta finns, som statistik. Tänk på att den som lägger upp sidan har rättigheterna kopplade till sitt personliga konto i Facebook. Det bör alltså inte vara någon konsult eller annan som kan tänkas lämna företaget.

  • Jobba med Opt. In E Mail. De flesta besökare på företagets Fanpage är där för att de har intresse för företaget, företagets produkter eller tjänster eller företagets ”ämne”. Se därför alltid till att ge besökarna möjlighet att anmäla sig till emailutskick. I emailutskick kan man sedan aktivt jobba med kampanjer. Ju mera man tar reda på om kundens behov i kontaktformuläret, desto tydligare kan man rikta sitt budskap. Många uppgifter att fylla i vid anmälan, ger å andra sidan fler drop-outs, dvs såna som inte fullföljer sin anmälan. Här får man känna sig fram. Ett bra exempel på hur det kan se ut finns på amerikanska Blue Sky Factorys Facebooksida http://www.facebook.com/blueskyfactory

 

  • Lägg ut specialerbjudanden eller annat som besökare på företagets fanpage kan plocka upp via länk till företagets hemsida. Sköt sen säljet på hemsidan.

 

  • Länka till relevant information på t ex företagets hemsida. Där kan man ge möjlighet att ladda ner t.ex. rapporter eller annat mot att man avger namn och kontaktuppgifter.  Alternativt kan man ge bort en tjänst eller rapport gratis i en basnivå, och därifrån arbeta med att uppgradera till betalnivåer eller premium.