Visst kan du sälja i företagsbloggen!

Posted on juni 14, 2010

0


Givetvis ska du utnyttja alla kanaler inom sociala medier för att nå affärsnytta. Det gäller även företagsbloggen, som inte bara genererar trafik och stärker företagets varumärke, utan även kan stödja företagets försäljning, eller till och med leverera direktsälj. Det gäller som alltid att veta vad man gör, och att tänka igenom ordentligt innan.

Man kan förutsätta att de som besöker företagets blogg gör det för att de är intresserade av företaget, företagets tjänster eller produkter, eller företagets ämnesområde. Oavsett vilket, är företagsbloggen ett bra ställe att konvertera besökarna till leads.

 För att säkerställa att man hela tiden når ut med sina inlägg på företagsbloggen bör man aktivt arbeta för att besökarna ska använda något bevakningsverktyg, t ex RSS-flöde. Lägg in RSS-ikon på sidan, och/eller sälj in funktionen via text eller puff.

• Annonser och erbjudanden. Utforma bloggen så att det går att lägga in annonser/banners eller annat i anslutning. Optimalt kan man styra bannerannonseringen så att den harmonierar med senaste inlägget. Här finns säljmöjligheter.

• Chat eller dialog. Ge möjlighet för besökarna att komma i direktkontakt med kundservice från bloggsidan. Kanske någon vill komma i kontakt med en säljare?

• Opt. in email, dvs bygg ett register med potentiella kunder och kunder som gett sitt godkännande till ta emot utskick från företaget. Företagsbloggen är ett utmärkt ställe att  anmäla sig för nyhetsbrev eller emailutskick . Emailutskicken eller nyhetsbreven kan sen användas i rent säljsyfte. Ju mer man vet om den som anmält intresse, dessto mer pricksäkra utskick kan man göra. Så länge försäljningen är relevant kommer man vilja motta dina utskick. Irrelevant försäljning=spam, och du kommer att få mail från potentiella kunder, som inte längre vill ha utskick från företaget.  

• Involvera säljteamet. Ge säljteamet möjlighet att delta i dialog med bloggläsare som väljer att kommentera specifika inlägg. Att hårdsälja är inte riktigt rumsrent i dagsläget, men genom att svara på frågor och inleda en dialog med kunder och prospekts är steget inte långt till att t ex boka ett kundbesök.

• Sälj i bloggen. Om det inte sker för frekvent så kan man faktiskt skriva blogginlägg som verkligen säljer. Kanske i samband med en lansering eller liknande, ge bloggläsarna ett VIP-erbjudande, lite före den allmänna lanseringen t ex.