Dra trafik till din Facebook Fanpage

Posted on oktober 17, 2010

1


Allvarligt talat. Har din Facebook fanpage fungerat som du tänkt dig? Har du nått ut till kunder och prospekts? Har nya kundämnen rasat in? Om inte bör du fundera över hur du ska nå ut. En Passiv fanpage utan aktivitet är troligtvis sämre för ditt varumärke än ingen fanpage alls.. Det förutsätter givetvis att du byggt din sida på rätt sätt, läs mer om det här.

Sex strategier för att få bättre tryck på din Facebook fanpage

1. Kommunicera med dina ”fans” på Facebook.

 Om du redan har personer som ”gillat” din fansida, gäller det att löpande publicera nyheter och liknande i din logg. Det drar trafik till sidan, dina fans kommenterar aktiviteter på din sida, deras vänner ser i sin tur att de är aktiva på din sida, och det drar ytterligare trafik, du få flera som gillar din sida osv, osv. Givetvis är det svåra att få snöbollen att börja rulla….men får du upp en relevat frekvens och volym i trafiken så kommer du att ha mycket nytta av din Fanpage på Facebook.

 Du bör planera dina uppdateringar i tiden, så att de drar maximalt med trafik. Läs mer om det här

2. Ta hjälp av dina vänner.

 Har du en ny Fanpage och inga som ännu gillat sidan, så använd dig av dina vänner. Lägg upp i din Logg på din personliga Facebook-profil så att alla dina Facebook-vänner få reda på att du (eller ditt företag) har en Facebook Fanpage. Det gäller givetvis din personliga profil, men även företagets profil, dina kollegor osv . Be dina vänner och kollegor att göra detsamma, och om de bara kopierar och klistrar in ditt Logginlägg, når du hundra-tals eller till och med 1000-tals människor på nolltid.

3. Marknadsför din sida via mailutskick.

 Om du har ett register med e-mailadresser ska du givetvis använda det för att uppmärksamma kunder, prospekts och andra på att ditt företag nu har en Fanpage på Facebook. Lägger du upp en kampanj på Fansidan med kupong (som ger rabatter etc) eller en tävling för all dem som klickar på ”gillaknappen” på din sida kommer du att generera mera trafik. Använd befintliga nyhetsbrev, riktade utskick eller bara som mailfot i utgående emails för att sprida kunskapen om din Fanpage.

4. Dra trafik via Twitter.

 Självklart ska du Twittra om din sida, ev kampanj eller tävling osv. Twitter är en perfekt kanal för att generera trafik till din sida. Viktigt dock att du har koll på vilka ”hashtags” som gäller inom dina ämnesområden, så att du når ut till intressenter även utanför de som följer dig på Twitter i vanliga fall.

 5. Annonsera på Facebook.

 Du kan använda riktad annonsering på Facebook för att leda användare till din kampanj. Det tar 5 minuter att sätta upp en annons och du kan rikta den till användare enligt ålder, kön, geografi och intressen. Du lär dig enkelt hur det går till här.

6. Använd dig av andra relevanta forum.

 Om det är relevant, beroende på vilken bransch eller verksamhet det handlar om, försök nå ut till erkända bloggare. Vilka är det som driver debatten i ditt ämne? Får du någon av dem att skriva om din sida eller din kampanj kan du snabbt nå många potentiella ”fans” till din sida. Möjligheten finns ju också att själv kommentera i relevanta bloggar och där lägga länkar till sidan. Detsamma gäller tidningarnas websidor, forum osv. På alla ställen där det är relevant att få ut ditt budskap bör du fundera på om det går att lägga egna inlägg, kommentera andras inlägg osv.